Sabtu, 19 November 2011

TEMPAT PERANGINAN YANG MENARIK DI MALAYSIA


Tempat-tempat Menarik Di Cameron Highlands

Cameron Highlands merupakan antara pusat peranginan terkenal di Malaysia. Ia terletak di negeri Pahang, di tengah-tengah Banjaran Titiwangsa,yang berada pada 1524 meter dari aras laut.
Ia menjadi tarikan kepada pelancong tempatan dan asing kerana cuacanya yang dingin, tempat-tempat yang menarik dan ladang-ladang teh yang telah ditubuhkan pada akhir tahun 1929.
Selain itu, ladang sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan menjadi tarikan utama.
Tempat berkhemah dan laluan pendaki juga disediakan bagi pelancong yang gemar mendaki dan berkhemah. Aktiviti tersebut amat sesuai untuk mengisi masa cuti anda.





Tempat-tempat Menarik Di Cameron Highlands

 Gunung Brinchang
Gunung Brinchang

Gunung Brinchang
Pandangan panoramik daripada puncak Gunung Brinchang, juga merupakan jalan yang tertinggi di Semenanjung Malaysia pada ketinggian 2000 meter.Belok ke kiri dari rumah jaga di jalan Sungai Palas Estate, dan kemudian ambil kiri dan memandu dengan berhati-hati kerana jalan sempit dan agak curam.


Ladang Strawberi

  Ladang Strawberi





Ladang Teh Boh, Jalan Boh Habu Ringlet

Ladang Teh Boh, Jalan Boh Habu  Ringlet
Keindahan Ladang Teh yang terletak di jalan berliku sepanjang 6 km melepasi kebun sayuran. Pelawat boleh melawat kilang sambil menikmati secawan teh Boh di kedai teh.


Tokong Sam Poh Brinchang 
Tokong Sam Poh

Tokong Sam Poh
Besar, direka dengan penuh hiasan tokong Buddha dibina megah di atas bukit pandangan panoramanya berlatarkan bandar Brinchang. Boleh sampai ke sini dengan mengambil simpang kiri pertama semasa meninggalkan Brinchang ke arah Tanah Rata, dan memandu perlahan-lahan dilorong sempit sepanjang 1 km meninggalkan Brinchang ke arah Tanah Rata, dan memandu perlahan-lahan dilorong sempit sepanjang 1 km.


Ladang Teh Sungai Palas

Ladang Teh Sungai Palas 
Panoramik indah  ladang teh yang di buka kepada pelawat  untuk melihat kilang, kedai teh dan pusat pandang dengar. Terletak di sepanjang jalan Gunung Brinchang. Belok ke kiri selepas Butterfly Farm dekat Equatorial Hill Resort.


Ladang bunga-bungaan

Ladang bunga-bungaan


Tapak Semaian Bunga Ringlet Ke Kampung Raja
Terdapat beberapa buah tapak semaian bunga di sepanjang jalan utama dari Ringlet hingga ke Kampung Raja. Kebanyakan tapak semaian bunga ini  membenarkan pelawat-pelawat untuk melihat pelbagai pilihan.


Taman Rama Rama Ladang Kea , Brinchang.

  
Butterfly Farm 
Taman Rama-rama Ladang Kea , Brinchang.
Terdapat dua taman kupu-kupu di tanah tinggi. Ladang rama-rama dan Taman Rama-rama. Kedua duanya terdapat rama-rama yang banyak dan serangga lain termasuk Raja Brooke rama-rama yang begitu terkenal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan